پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403
نورالینک

نورالینک چیست؟تراشه های ارتباط مغز و کامپیوتر نیورالینک Neuralink ایلان ماسک چیست؟

بنا بر ادعای ایلان ماسک با این فناوری می‌توان توانایی راه رفتن و حرکت دادن دست‌ها و پاها را به افرادی که دچار آسیب‌های مغزی و نخاعی هستند، با تاییده سازمان غذا و دارو، بازگرداند. وی در این باره می‌گوید که قصد امید دادن بیخودی به افراد ندارد و نسبت به انجام این اتفاق و راه رفتن افراد فلج مطمئن است.نورالینک از یک تراشه متصل به سیم تشکیل شده که با یک ربات به مغز وصل می‌شود. بر اساس آزمایش‌های انجام شده روی میمون و خوک، این دستگاه داده‌های عصبی را ضبط کرده و حرکات بعدی را پیش بینی می‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین بنا بر ادعای ایلان ماسک، از تراشه‌های نورالینک می‌توان در درمان اعتیاد و افسردگی نیز استفاده کرد.


فهرست مطالب


نورالینک (Neuralink) از دو اصطلاح Neuron به معنی نورون و link به معنی اتصال تشکیل شده و فناوری است که می‌تواند نورون‌‌ها را به کامپیوتر و شاید افراد مختلف لینک کند. “مغز ما می‌تواند مانند موبایل به کامپیوتر متصل شود.” جمله ترسناک و هیجان انگیزی که این روزها توسط شرکت نورالینک گفته می‌شود، در گزارش آن به تصویر کشیده شده است. در این گزارش تصویری میمون ماکاک دیده می‌شود که در دو طرف مغز آن، تراشه نورالینک کار گذاشته شده و در حال بازی می‌باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله هوشمند كردن تلويزيون را بخوانید. بازی کردن میمون به این صورت است که در ابتدا با استفاده از دسته (جوی استیک) به آن مشغول شده و بعد دسته را از او گرفته و تنها با دستورات مغز که توسط کامپیوتر تشخیص داده می‌شود، حرکات درون بازی انجام می‌شود.

نورالینک (Neuralink) چیست؟

این آزمایش در سال 2020 روی سه خوک صورت گرفت و بعد از مدتی تراشه‌ها از مغز خوک سوم با جراحی خارج گردید. ایلان ماسک تاکید می‌کند که تراشه‌ها از مغز خوک سوم به این دلیل برداشته شدند که انسان‌ها باور کنند هر زمانی که بخواهند، می‌توانند تراشه‌های نورالینک را از مغز خود خارج کرده و به زندگی عادی خود ادامه دهند.

۱۰ ایده‌ طلایی برای دکوراسیون هوشمند خانه : از قفل دیجیتال تا پرده برقی

طبق ادعای ایلان ماسک، پروژه نورالینک به زودی و حتی کمتر از 1 سال دیگر، می‌تواند تراشه‌ها را در مغز انسان جایگذاری کند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله هوشمندسازی سازمانی را بخوانید. این خبر توسط ایلان ماسک در گفتگوی زنده با وال استریت ژورنال بیان شده است و ادعای وی این است که فناوری نورالینک ایمن و قابل اعتماد می‌باشد و می‌توان در صورت عدم رضایت، آن را از مغز انسان‌ها جدا کرد.

نحوه انجام نورالینک به این صورت می‌باشد که بخشی از پوست سر برداشته شده و با استفاده از ربات‌ها، تراشه‌هایی روی مغز گذاشته می‌شود و زخم سطحی و کوچکی از آن باقی می‌ماند. این فناوری به ارتباط بین انسان و هوش مصنوعی کمک زیادی می‌کند. همچنین این محصول متشکل از 4 تراشه اختصاصی N1 است که 3 تای آن برای کنترل حرکات در قشر حرکتی مغز و یک مورد نیز در قشر حسی به عنوان حسگر گذاشته می‌شود.

فرایند نورالینک چگونه است؟

کاشت عصبی چیست؟

کاشت عصبی وسیله ای است که در داخل بدن قرار گرفته و با سلول های عصبی تعامل دارد.نورون ها، سلول هایی هستند که به زبان الکتریسیته ارتباط برقرار می کنند. آنها پالس های الکتریکی را به ویژه در الگوهای خاص مانند کد مورس شلیک می کنند. ایمپلنت وسیله ای است که توسط انسان ساخته میشود و از طریق جراحی یا تزریق در داخل بدن قرار میگیرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوایند مقاله هوشمندسازی مدارس چیست را بخوانید.

بنابراین ، ایمپلنت عصبی وسیله ای است( نوعاً نوعی الکترود است ) که در بدن قرار میگیرد ، با بافتهایی که حاوی نورون هستند تماس پیدا میکند و به نوعی با آن نورونها ارتباط برقرار میکند.این دستگاه ها میتوانند فعالیت های عصبی بومی را ثبت کنند و به محققان اجازه میدهند الگوهای ارتباط مدارهای عصبی سالم را مشاهده کنند. ایمپلنت های عصبی همچنین میتوانند پالس های الکتریسیته را به سلول های عصبی بفرستند ، الگوهای شلیک بومی را از بین ببرند و سلول های عصبی را مجبور به برقراری ارتباط دیگر کنند.

کاشت عصبی چیست؟

به عبارت دیگر ، کاشت عصبی دانشمندان را قادر میسازد تا سیستم عصبی را هک کنند که آن را مدولاسیون – عصبی یا مداخلات بیوالکترونیک مینامند که شامل ایمپلنتهایی عصبی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به ابزار پزشکی فوق العاده قدرتمند را دارند.عملکردهای سیستم عصبی را در نظر بگیرید: این کار فکر کردن ، دیدن ، شنیدن ، حس کردن ، حرکت و ادرار کردن را کنترل میکند . بسیاری از فرایندهای غیر ارادی هم مانند عملکرد اندام و سیستم های التهابی ، تنفسی ، قلبی عروقی و ایمنی بدن تحت کنترل سیستم عصبی است.

محبوب‌ترین ویدئو پروژکتورهای بازار حدوداً چه قیمتی هستند؟

کاشت عصبی چگونه استفاده می شود؟

یکی از ثابت ترین کاربردهای بالینی کاشت های عصبی (نورالینک) در درمانی به نام تحریک عمیق مغز یا DBS است. در این روش درمانی ، الکترودها با جراحی در اعماق مغز قرار می گیرند و در نتیجه ساختارهای خاصی را تحریک میکنند تا علائم اختلالات مختلف مبتنی بر مغز را کاهش دهند.

کاشت عصبی چگونه استفاده می شود؟

سازمان غذا و داروی ایالت متحده (FDA) یا سایر تنظیم کننده های جهانی، DBS را برای بیماری پارکینسون ، دیستونی ، وزوز گوش ، صرع ، وسواس اجباری و درد نوروپاتیک تأیید کرده اند.DBS همچنین به عنوان درمانی برای سندرم توره و اختالالت روانپزشکی مانند افسردگی در حال بررسی است. تخمین زده میشود که بیش از 150000 نفر در سطح جهان پیوند DBS را دریافت کرده اند.

 آینده کاشت های عصبی چیست؟

شیوه های جامعی برای جمع آوری سیگنالهای مغزی (نورالینک) وجود دارد که اصطلاحا به آنها شیوه های تهاجمی ( Invasive )، غیرتهاجمی ( Invasive ) و نیمه تهاجمی ( partially invasive ) گفته میشود. در تکنیک تهاجمی، الکترود ها در قشر رویی مغز و یا دیگر اجزای آن کاشته می شوند در حالی که در تکنیک غیرتهاجمی سیگنال ها از طریق حسگر بیرونی جمع آوری و ارسال میشوند. در حالی که اکثریت رویکردها از روشهای تهاجمی استفاده میکنند، ابتکارات امیدوار کننده تر بر پایه روشهای غیر تهاجمی است.

تهاجمی بودن هر کاشت استفاده از آن را محدود میکند. توجیه عمل جراحی مغز یا ستون فقرات دشوار است مگر اینکه فردی به معالجه طبی شدید احتیاج داشته باشد. بنابراین مهندسان به طور مداوم دستگاه های بهتری را اختراع میکنند که با تأثیر کمتری بر بافت ها به اعماق بدن برسد.

هوشمندسازی چیست و در چه بخش‌هایی کاربرد دارد؟

دیوید مک مولن ، رئیس برنامه نورومدولاسیون و تحریک عصبی در موسسه ملی بهداشت روان ایالت متحده ، میگوید: “مهندسان به طور مداوم مرزهای ممکن را از نظر فنی کنترل می کنند.” او میگوید: “همه چیز در مورد کاهش بار جراحی ، افزایش ماهیت کاشت و تالش مداوم برای بدست آوردن الکترودهای کوچکتر است که ناحیه وسیع تری از مغز را پوشش میدهند.

سخن پایانی

شما در این مقال با نورالینک آشنا شدید. همچنین از تراشه های ارتباط مغز و کامپیوتر نیورالینک Neuralink ایلان ماسک آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

نحوه کار نورالینک چگونه است؟

ذهن انسان بیش از ۸۶ میلیارد نورون یا رشته عصبی دارد که اطلاعات را به‌کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق سیناپس‌ها ارسال می‌کند. با استفاده از نورالینک تمامی رشته‌های دستگاه به مغز متصل می‌شوند و می‌توان بیش از ۱۰۰۰ نورون مغزی را به‌صورت لحظه به لحظه مانیتور کرد.

نورالینک یا متاورس؟

در این قسمت از مقاله، تصمیم گرفتیم پس از بررسی مبحث، ایلان ماسک: نورالینک در دراز مدت بهتر از متاورس است یا خیر. یا به عبارتی سرمایه گذاری روی نورالینک بهتره یا روی متاورس به اینده نورالینک بپردازیم. باید گفت که Neuralink آینده را تغییر خواهد داد. چیزی که زمانی برامون کاملا نوآورانه و عجیب بود اکنون برای ما دست یافتنی شده درک نحوه عملکرد نورون ها برای کار و فناوری “نورالینک” بسیار مهم هست.

پیشنهاد ما به شما

اتاق های هوشمند هتل

فناوری های زیربنایی برای اتاق های هوشمند هتل

حقیقات بازار نشان می دهد در سال 2027، 4/6 میلیون دستگاه هوشمند اتاق هتل در …

دیدگاهتان را بنویسید