پنجشنبه , 30 فروردین 1403
تکنولوژی IoT

آیا تکنولوژی IoT می تواند محیط زیست را نجات دهد؟ تکنولوژی IoT در نجات زمین چه تاثیری داشته است؟

ظهور فناوری های اینترنت اشیا در دستگاه ها و صنایع گوناگون مانند بیمارستان های هوشمند، کشاورزی و گلخانه هوشمند ، شهرهای هوشمند، دانشگاه های هوشمند و غیره به طور قابل ملاحظه ای در حال افزایش است. این دستگاه ها تأثیر قابل توجهی بر جنبه های مختلف زندگی ما انسان ها می گذارند و همچنان در حال نوآوری های مختلف برای سهولت زندگی و کار ما هستند. اما آیا تکنولوژی IoT در نجات زمین هم تاثیری داشته است؟در ادامه به این مسئله خواهیم پرداخت.شما می توانید جدیدترین مقاله ها را در زمینه اینترنت اشیا (ساختمان هوشمند ، حمل و نقل هوشمند ، صنایع هوشمند ، گلخانه هوشمند / اینترنت اشیا گلخانه و … ) در این مقاله دنبال کنید.


فهرست مطالب


بررسی تاثیر تکنولوژی IoT در نجات زمین

دیگر اینترنت اشیاء (IoT) نیازی به معرفی ندارد، اما برای کسانی که به تازگی علاقه مند به شناخت این فناوری شده اند باید گفت IoT به دستگاه هایی مانند تلفن های همراه، وسایل نقلیه، حسگرهای هوشمند و وسایل الکترونیکی اشاره دارد که به یک شبکه بی سیم متصل هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله امنیت اینترنت اشیا را بخوانید. همه این دستگاه ها شامل حسگرها و نرم افزارهایی هستند که داده ها را جمع آوری کرده و با کمک نرم افزار، داده ها را روی ابر بارگذاری می کنند. همچنین از قابلیت تبادل مستقیم داده ها با سایر دستگاه های متصل برخوردار هستند.

قیمت جی پی اس خودرو تحت تاثیر چه عواملی است؟

اینترنت اشیاء نوآوری های زیادی را در زندگی روزمره ما به ارمغان می آورد، مانند اتوماسیون که به شرکت ها اجازه می دهد تا فرآیندها را خودکار کرده، در نیروی کار خود صرفه جویی کنند، ارائه خدمات را بهبود بخشند و هزینه ها را کاهش دهند. دستگاه های متصل به اینترنت اشیا حجم قابل توجهی از داده ها را جمع آوری می کنند، بنابراین سازماندهی داده ها برای تجزیه و تحلیل موثر آنها امکان پذیر می شود.

بررسی تاثیر تکنولوژی IoT در نجات زمین

همانطور که می دانید در حال حاضر به دلیل شرایط بد جوی، زندگی و حیات حیوانات و گونه های گیاهی زیادی در خطر انقراض است. با افزایش دمای کره زمین، احتمال آتش سوزی در جنگل ها و مناطق گوناگون افزایش یافته است. سالانه حیوانات و گیاهان زیادی در این آتش سوزی ها و بلایای طبیعی، ناخواسته جان خود را از دست می دهند. اما خوشبختانه دستگاه ها و تکنولوژی های اینترنت اشیا می توانند به کمک ما بیایند و برای حفظ سلامت حیوانات و گیاهان موثر باشند و راه هایی برای افزایش جمعیت حیوانات نیز ارائه دهند.

آیا تکنولوژی IoT می تواند محیط زیست را نجات دهد؟

با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا، می توانیم از منابع جهانی خود به طور موثرتری استفاده کنیم. برخی از بخش هایی که این امر در حال انجام است شامل کشاورزی هوشمند: مبحث اینترنت اشیا گلخانه و گلخانه هوشمند ، بهره وری هوشمند انرژی و حفظ تنوع زیستی است. علاوه بر این سنسورهای هوشمند نسل جدید در آینده ممکن است به سنگ بنای فناوری حفظ محیط زیست تبدیل شوند. بنابراین قطعا می توان به آینده تکنولوژی IoT در نجات زمین امیدوار بود.

انواع پروتکل های اینترنت اشیا

هم اکنون حقیقت این است که اینترنت اشیا همچنان برای خیلی از مناطق دنیا یک فناوری جدید و ناشناخته است. اگرچه سنسورها سال هاست که وجود دارند، اما استفاده از آنها در زندگی روزمره ما هنوز سخت به نظر می رسد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله هوشمند سازی صنعت برق را بخوانید. اما با آگاهی از قابلیت سنسورها و فناوری های IoT می توانیم برنامه ای را در آینده طراحی کنیم که به جامعه اجازه می دهد در حفظ محیط زیست و کره خاکی خود پیشرفت بیشتری داشته باشد.

در حال حاضر ۲۰ درصد از منابع طبیعی زمین به هدر می رود. تصور کنید اگر این عدد را به ۱۰ درصد کاهش دهیم. ما می توانیم عمر بشر را برای قرن ها ، اگر نه هزاره ها ، طولانی کنیم. همانطور که گفته شد با استفاده از اینترنت اشیا، می توانیم از منابع جهانی خود به طور موثرتری استفاده کنیم. برخی از روش هایی که نشان می دهد ما قبلاً هم با تکنولوژی IoT در نجات زمین تلاش کرده ایم عبارتند از:

کشاورزی هوشمند | اینترنت اشیا گلخانه | گلخانه هوشمند

اینترنت اشیا هم اکنون برای آبیاری برای اندازه گیری سطح آب و رشد موثر محصولات در مناطق خشکسالی استفاده می شود. با استفاده از حسگرها برای تشخیص مناطق با رطوبت کم یا رطوبت زیاد، می توان از منبع کم آب بهتر استفاده کرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع پروتکل های ارتباطی را بخوانید.

کشاورزی هوشمند

بهره وری انرژی

قبلا پیش بینی شده است که اینترنت اشیا می تواند تغییرات آب و هوایی جهانی را تا سال ۲۰۲۰ ۱۶٫۵ درصد در مقایسه با تلاش های قبلی کاهش دهد. به طور خاص ، تعیین کمی استفاده بیش از حد از برق ، سوخت های فسیلی و غیره تعداد منابع هدر رفته را محدود می کند.

بررسی نقش اینترنت اشیا در صنعت حمل و نقل هوشمند

حفاظت از تنوع زیستی توسط تکنولوژی IoT

حفاظت از گونه های درحال انقراض حیوانات با استفاده از اینترنت اشیا امکان پذیر است. با استفاده از بررسی جمعیتی آنها به کمک نقشه برداری های هوایی و تعیین مکان و عادات آنها ، دانشمندان توانسته اند راهی مطمئن برای بازسازی جمعیت آنها پیدا کنند.

حفاظت از تنوع زیستی توسط تکنولوژی IoT

اگرچه تشخیص این چالش ها مستقیماً هیچ مشکلی را حل نمی کند، اما دری را برای یافتن الگوها و روندهایی باز می کند که با فناوری های دیگر قابل حل است. پتانسیل واقعی اینترنت اشیا در سازگاری با هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است تا از چیزهایی که تشخیص می دهد بینش جدیدی برای نجات زمین به دست آورد. بنابراین با استفاده از این داده ها می توان منابع زیست محیطی و انرژی را برای نسل های بعدی حفظ کرد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تکنولوژی IoT برای نجات محیط زیست و زمین آشنا شدید.همچنین از تاثیرات آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things یا به اختصار IoT) به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و با کاربر و سایر دستگاه‌های متصل به اشتراک می‌گذارند. اگر در واقعیت مجازی این ما انسان‌ها هستیم که به دنیای دیجیتال کامپیوترها قدم می‌گذاریم، در اینترنت اشیا این دنیای دیجیتال است که وارد جهان فیزیکی ما می‌شود.

اینترنت اشیا چه کاربردهایی دارد؟

تقریبا تمام اجسام فیزیکی می‌توانند به دستگاه اینترنت اشیا تبدیل شوند، به شرط اینکه قابلیت اتصال به اینترنت داشته تا از این طریق کنترل شوند یا با کاربر و دستگاه‌های دیگر، اطلاعات رد و بدل کنند. به همین خاطر نمونه‌هایی از اینترنت اشیا را می‌توان در تمام جنبه‌های زندگی انسان، از لامپ‌ها و زنگ در هوشمند در خانه هوشمند گرفته تا سیستم‌های ردیابی موجودی انبار و میزهای هوشمند در محل کار،‌ ماشین‌آلات، تجهیزات، خطوط تولید، انبارها و وسایل نقلیه در حوزه صنایع و حتی در بخش مراقبت‌های بهداشتی پیدا کرد.

بررسی کاربرد اینترنت اشیا در زنجیره تامین + معرفی استفاده از اینترنت اشیا در زنجیره تأمین در بخش های مختلف صنعت

پیشنهاد ما به شما

اینترنت اشیا در زنجیره تامین

بررسی کاربرد اینترنت اشیا در زنجیره تامین + معرفی استفاده از اینترنت اشیا در زنجیره تأمین در بخش های مختلف صنعت

اینترنت اشیا علاوه بر اینکه یک فناوری انقلابی برای همه صنعت هاست؛ توانایی بالقوه خود …

دیدگاهتان را بنویسید