شبکه های اجتماعی جزئی از زندگی روزمره حقیقی ما شده اند و بسیاری از مردم، شخصیت ها و کسب و کارها هرکدام بنوعی با این شبکه ها در ارتباط هستند . برای حضور در شبکه های اجتماعی خوب است با محبوبترین شبکه های اجتماعی در اینترنت و کاربرد و ابزار هر کدام آشنا شویم و آنها را بهتر بشناسیم.جالب است بدانید که شبکه های اجتماعی منبع اصلی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچکی ست که بدنبال تبلیغ برند خود در اینترنت هستند. در این مقاله شبکههای اجتماعی کاربردی معروف و برتر را معرفی کنیم.
فهرست مطالب
- شبکه اجتماعی چیست؟
- منظور از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟
- دلایل و اهمیت شبکه های اجتماعی چیست؟
- معرفی و بررسی کاربردهای محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان
- مزایا و معایب شبکه های اجتماعی چیست؟
- سخن پایانی و سوالات متداول
شبکه اجتماعی چیست؟
ابتدا باید ببینیم تعریف شبکه اجتماعی چیست تا در ادامه به تاریخچه شبکه های اجتماعی و دلایل اهمیت شبکه اجتماعی بپردازیم. شبکه اجتماعی یا به انگلیسی سوشال نتورک ( social networks) که این روزها بیشتر به گوشمان میخورد، یعنی بستری مجازی برای ارتباط با افراد و سازمان های دیگر و اشتراک مطالب و عقاید و نظرات و مدیا ها با دیگران که این نوع ارتباط و اشتراک مطالب با دیگران میتواند در قالب ارسال پیام ساده یا ارسال مدیا ( تصویر ، ویدئو و…) به یکدیگر باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مزایا و معایب اینترنت اشیا را بخوانید. کسانی که از این پلتفرم ها استفاده میکنند شاید نمیدانند شبکه اجتماعی چیست و از این ابزار ها صرفا برای ایجاد ارتباط استفاده میکنند.
شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی و اینترنت در سبک زندگی افراد و در نوع ارتباط انسان ها تغییرات زیادی ایجاد کرده است که این تغییرات اثرات مثبت و منفی مخرب داشته است. همچنین شرکت ها و افراد از شبکه های اجتماعی استفاده های مختلفی میکنند، عدهای فقط برای تفریح از آن استفاده میکنند و عده دیگر با فهم دقیق اینکه شبکه اجتماعی چیست توانسته اند درآمد زایی کنند، همچنین کسب و کار های مختلف هم از شبکه اجتماعی برای افزایش فروش ، آگاهی از برند و ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند.
منظور از فعالیت در شبکه های اجتماعی چیست؟
به طور کلی، منظور از فعالیت در شبکه اجتماعی مجازی صرفاً داشتن یک حساب کاربری در آن نیست. بلکه بایستی به طور منظم و با تولید محتوا، حضور خودتان را اعلام نمایید. صرفا داشتن یک حساب کاربری در پلتفرم شبکه های اجتماعی، به این معنی نیست که فروش و بازدهی کسبوکار شما ناگهان، افزایش خواهد یافت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معایب کمپین ماندگار مخابرات را بخوانید. حتی ممکن است باز کردن حساب کاربری آن هم بدون فعالیت، باعث تاثیر منفی بر روی دیدگاه مشتریان در مورد کسب و کار شما بشود.
واقعیت این است که، اگر شما قصد فعالیت در شبکههای اجتماعی را ندارید بهتر است اصلا دکمهی آنها را در وبسایت خود قرار ندهید. در واقع، شبکههای اجتماعی دارای مکانیزم و الگوریتم های خاصی هستند که فعالیت شما را بررسی میکنند. به عنوان مثال، شبکه اجتماعی اینستاگرام از طریق هوش مصنوعی خودش حساب هایی که فعالیتی در آنها انجام نشود را به خوبی تشخیص میدهد. حتی در برخی مواقع عدم به روز رسانی محتوای حساب، منجر به بسته شدن آن می گردد.
دلایل و اهمیت شبکه های اجتماعی چیست؟
امروزه اهمیت شبکه اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل فرصت ایجاد ارتباط و اشتراک گذاری مطالب با افراد دیگر در هر زمان و هر فاصله مکانی است که این قابلیت باعث کاهش هزینه های ارتباطی نسبت به گذشته شده است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله کاربرد اینترنت در زندگی را بخوانید.
دلیل دیگر اهمیت شبکه های اجتماعی این است که با بوجود آمدن این ابزارها و پلتفرم ها بستری فراهم شده است که افراد مختلف بتوانند با استفاده از این پلتفرم ها کسب درآمد کنند ، فرصت های شغلی بسیاری با پیدایش شبکه های اجتماعی ایجاد شده است و این فرصت های شغلی مزیت هایی دارند که شغل های سنتی ندارند مانند اینکه در بعضی مشاغل نیاز به حضور فیزیکی نیست و می توان به صورت دورکاری انجام داد.
مزیت دیگر کارکردن و کسب درآمد با یک وسیله ساده مانند گوشی هوشمند ، فروش محصول خود به هر کسی در هر جایی که هست ، پیدا کردن شغل مناسب خود در شبکه های اجتماعی مانند روبرد و…. این مزیت های مهم باعث شده است شبکه اجتماعی در زندگی روزمره ما قرار بگیرد.
معرفی و بررسی کاربردهای محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان
1- فیسبوک – Facebook
فیسبوک بزرگترین و قوی ترین شبکه اجتماعی موجود در اینترنت است. هم از لحاظ تعداد کاربر و هم از لحاظ اسم و رسم و اعتبار! این شرکت در فوریه سال 2004 تاسیس شد و طی این مدت نزدیک به 1.9 میلیارد نفر کاربر فعال درماه را جمع آوری کرده است ، و همین امر بصورت خودکار این شبکه را تبدیل به یکی از بهترین شبکه ها برای اتصال مردم از سراسر جهان به کسب و کار شما میکند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مفهوم اینترنت را بخوانید. تخمین زده میشود که بیش از دو میلیون کسب و کار کوچک و متوسط از این پلتفرم برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنند.
2- شبکه ی اجتماعی لینکدین – LinkedIn
شبکه اجتماعی لینکدین در دسامبر سال 2002 تاسیس و در ماه می سال 2003 راه اندازی شد، در ماه جون 2016 مایکروسافت پیشنهاد خرید این شبکه را به قیمت 26.2 میلیارد دلار مطرح کرد . لیندکین براحتی محبوب ترین شبکه اجتماعی برای تبلیغ حرفه ای کسب و کارهاست.این سایت با 24 زبان زنده دنیا و با بیش از 400 میلیون کاربر عضو شده در دسترس است. LinkedIn بسیار مناسب برای کسانی ست که بدنبال ارتباط با شرکت ها ، صنایع و کسب و کارهای مشابه با کار خود هستند و می خواهند فعالیت خود را جدی تر دنبال نمایند.
3- کارایی توییتر – Twitter
حتما با خود فکر می کنید که محدود کردن پست های شما به 140 کاراکتر هیچ راهی برای تبلیغ کسب و کار شما نمیگذارد ، اما شکه میشوید اگر بدانید که توییتر بیش از 320 میلیون کاربرا فعال ماهانه را دارد! که با وجود محدودیت 140 کاراکتری پستهای آن ، کاربران باز هم درآن فعالیت میکنند و به اشتراک گذاری اطلاعات مشغول اند. کسب و کارها میتواند بوسیله توییتر با مشتری ها آینده نگر در ارتباط باشند ، به سوالات پاسخ کوتاه دهند ، آخرین اخبر خود را منتشر نمایند ، از اسپمرها در امان باشند و همزمان تبلیغات خود را باتوجه به کشور کاربران و بدلخواه نمایش دهند.
4- یوتیوب – YouTube در شبکه های اجتماعی
یوتیوب بزرگترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی برای تماشا و به اشتراک گذاری ویدئو ها می باشد، این شبکه در فوریه سال 2005 توسط سه نفر از مدیران پیپال راه اندازی شد و در سال بعد به قیمت 1.6 میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. یوتیوب بیش از 1 میلیارد بازدید ماهانه دارد و دومین موتور جست و جوی پرطرفدار اینترنت پس از گوگل محسوب میشود و پرقدرت به مسیر خود ادامه می دهد.
5- اینستاگرام – Instagram از محبوب ترین شبکه های اجتماعی
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویری و متعلق به شرکت فیسبوک است. سایت در اکتبر 2010 راه اندازی شد و هم اکنون بیش از 500 میلیون کاربر فعال دارد. بیشتر کاربران از این شبکه برای ارسال اطلاعات خود همچون مسافرت ، فشن ، غذا ، هنر و موضوعات مشابه استفاده می کنند. همچنین خاصیت منحصربفرد این پلتفرم وجود فیلترهایی خاص برای ادیت تصاویر و ویدئو هاست. تقریبا بیش از 95 درصد کاربران اینستاگرام از فیسبوک نیز استفاده میکنند.
6- پینترست – Pinterest
شبکه اجتماعی pinterest شبیه به اینستاگرام یک تابلوی اشتراک گذاری تصویری است. پینترست در مارچ سال 2010 میلادی راه اندازی شد، این شبکه تقریبا یک تازه وارد در بین رقبا محسوب میشود اما یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم یک تابلو اعلانات دیجیتال است ، جایی که کسب و کارها میتوانند محصولات و داشته های خود را سنجاق کنند ، پینترست در سپتامبر 2015 اعلام کرد که بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد.
7-شبکه های اجتماعی گوگل پلاس – Google+
جالب است بدانید که پس از توییتر، فیسبوک و لیندکین شبکه اجتماعی گوگل پلاس محبوب ترین شبکه محسوب میشود، ارزش سئو و بهینه سازی این شبکه برای سایتها ، آنرا تبدیل به یک شبکه متفاوت و ضروری برای هر کسب و کار میکند. گوگل پلاس در دسامبر سال 2011 راه اندازی شد و تا کنون بیش از 420 میلیون کاربر جذب نموده است.
8- تلگرام – Telegram
تلگرام در آگوست سال 2013 میلادی در روسیه راه اندازی شد اما در حال حاضر مقر اصلی آن در کشورآلمان است. این شبکه در ابتدا بیشتر فقط یک پیام رسان ساده و معمولی بود و به تدریج با پدیدار شدن امکاناتی همچون گروه ها و کانال ها میتوان آن را یک شبکه اجتماعی تلقی نمود.
پس از آن در فوریه 2016 تلگرام اعلام کرد که بیش از 100 میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه در این شبکه فعال هستند و روزانه 350 هزار به این عدد اضافه میشود ، همچنین در سال جاری دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتس اپ که هر دو در مالکیت شرکت فیسبوک هستند ، طی اقدامی عجیب ،اقدام به فیلتر کردن لینک های تلگرام نمودند.
9- Tumblr( شبکه های اجتماعی)
تامبلر یکی از سخت ترین شبکه ها برای کارکردن میباشد اما در عین حال یکی از جذاب ترین ها نیز می باشد ، این پلتفرم نوعی میکروبلاگ همراه با سوشیال مدیا ست و به شما اجازه میدهد که در چندین فرمت مختلف مطالب خود را منتشر کنید ،همچون پست نقل قول ، چت ، پست های تصویری و ویدئویی ، بنابراین شما برای انتشار پستهای خود هیچ نوع محدودیتی ندارید. شبیه به توییت کردن در توییتر ، reblogging در Tumblr بسیار ساده ست.
10- Flickr
فلیکر یک پلتفرم به اشتراک گذاری عکس و ویدئوست که توسط شرکت کانادایی Ludicorp در فوریه سال 2004 تاسیس شد و بعد از آن در سال 2005 توسط یاهو خریده شد ، این شبکه بیشتر برای عکاسان و کسانی که به اشتراک گذاری عکس علاقه مندند مناسب است.
11- Reddit ازشبکه های اجتماعی
این یک شبکه اخبار و سرگرمی اجتماعی ست که کاربران درآن قادر به اشتراک لینک ها و متون خود می باشند ، همچنین به واسطه سیستم رای گیری برای پست ها کاربران قادر هستند رتبه مطلب خود را در بین دیگر پست های همرده مشاهده کنند. مطالب با بیشترین امتیاز مثبت در بالای صفحه اصلی هر بخش نمایش داده میشوند.
Snapchat -12
اسنپ چت یک اپلیکیشن پیام رسان تصویری است که توسط سه دانشجوی دانشگاه استفورد Reggie Brown, Evan Spiegel و Bobby Murphy در سپتامبر سال 2011 میلادی راه اندازی شد و در مدت زمان اندکی و بر طبق آمار می سال 2015 میلادی ، تا کنون موفق به جذب 100 میلیون کاربر شدند ، جالب است بدانید که تقریبا بیش از 18 درصد کاربران تمام شبکه های اجتماعی از اسنپ چت استفاده میکنند.
13- Whatsapp از شبکه های اجتماعی
پیامرسان واتس اپ یک نرم افزار پیام رسان برای تلفن های هوشمند ، رایانه ها و تبلت هاست ، این اپلیکیشن برای ارسال تصاویر ، متون ، صدا ، ویدئو و اسناد به دیگر کاربرانی که نرم افزار را بر روی سیستم شان دارند ، متکی به اینترنت است.این شرکت در ژانویه سال 2010 میلادی تاسیس شد.
14- Quora
سرمایه گذاری بر روی کنجکاوی بشر یک ایده هوشمندانه است که منجر به خلق و تاسیس Quora در جون سال 2009 میلادی شد . این وبسایت توسط دو تن از کارکنان سابق فیسبوک Charlie Cheever و Adam D’Angelo راه اندازی و پشتیبانی شد ، و در حال حاضر مدعی است که بیش از 80 میلیون کاربر یکتا در ماه دارد که بیش از نیمی از آنها از کشور آمریکا هستند.
15- Vine
vine با بیش از 40 میلیون کاربر ، یکی از شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری ویدئوست که با سرعت در حال پیشرفت و رشد است. این شبکه به کاربران اجازه اشتراک گذاری ویدئوهای 6 ثانیه ای با فالورهایشان میدهد، در حالیکه بنظر 6 ثانیه مدت کوتاهی برای یک ویدئوست ، کسب و کارهای مختلف در هر سایزی نتیجه شگرفی از این سرویس گرفته اند.
16- Periscope
پریسکوپ یک اپلیکیشن موبایلی برای تماشای آنلاین ویدئو ست که در فوریه 2014 توسط Joe Bernstein و Kayvon Beykpour. تاسیس شد و در مارچ 2015 به قیمت 100 میلیون دلار توسط توییتر خریداری شد. 4 ماه بعد پریسکوپ اعلام کرد که که از مرز 10 میلیون کاربر رد شده است.
17- BizSugar
یک شبکه اجتماعی و یک منبع مناسب برای صاحبان کسب و کار های کوچک ، کارآفرینان و مدیران است. سایت در سال 2007 توسط شرکت DBH Communications (ارائه دهنده نشریات برگزیده کسب و کار) تاسیس شد و در سال 2009 توسط Small Business Trends LLC خریداری شد. این پلتفرم به کاربران اجازه میدهد به اشتراک ویدئوها ، مقالات ، پست های بلاگی و .. با دیگر کاربران بپردازند. همچنین به کاربران اجازه میدهد که مطالب دیگر کاربران را ببینند.
18- Digg
در نوامبر 2004 تاسیس شد. Digg یک جمع آوری کننده خبرها ست که خبر های انتخابی و مهم را در برای مخاطبان صفحه اصلی نشان میدهد. این خبرها موضوعات مختلفی همجون مسائل سیاسی و علمی و یا مسائل مربوط به رایانه و اینترنت وهر چیزی مابین اینها را شامل میشود. Digg قبلیت به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های دیگری همچون فیسبوک و توییتر را داراست.
19- StumbleUpon از شبکه های اجتماعی
استامبلآپان یک موتور جستوجو برای یافتن و پیشنهاد مطالب برای کاربرانش است. بیش از 25 میلیون کاربر از StumbleUpon برای اطلاعات و سرگرمی استفاده میکنند.
20- Delicious
این یک سرویس اجتماعی بوکمارک (نشان کردن صفحات) برای جست و جو و اشتراک گذاری و ذخیره ، بوکمارک های وب است. این سایت در سال 2003 توسط Peter Gadjokov and Joshua Schachter تاسیس شد و در 2005 توسط یاهو خریداری شد. در پایان 2008 دلیشز اعلام کرد که بیش از 180 میلیون لینک در آن بوکمارک شده است.
21- Viber
نرم افزار وایبر همچین اجازه میدهد که صدا، متون، تصویر و ویدئو در بین کاربران به اشتراک گذاشته شود. در آپریل 2014 وایبر اعلام کرد که 600 میلیون کاربر عضو شده و 230 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.در حال حاضر استفاده از وایبر در ایران کاهش یافته است.!
مزایا و معایب شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه های اجتماعی این توانایی را دارد که هم بر افراد و هم بر شرکت ها – چه مثبت و چه منفی – تأثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است که مزایا و معایب استفاده از این سایت های رسانه های اجتماعی را بسنجید.
مزایا
همانطور که در بالا ذکر شد ،فضای اجتماعی به افراد این امکان را می دهد تا با خانواده و دوستان خود در تماس باشند که در غیر این صورت به دلیل فاصله یا به سادگی ارتباط خود را از دست داده اند. افراد همچنین می توانند با افراد دیگری که منافع مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند و روابط جدیدی ایجاد کنند.
شبکه های اجتماعی همچنین به شرکت ها امکان می دهد با مشتریان جدید و موجود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند از رسانه های اجتماعی برای ایجاد ، تبلیغ و افزایش آگاهی از نام تجاری استفاده کنند. آنها همچنین بر نظرات و نظرات مشتریان خود تکیه می کنند. هرچه مشتریان بیشتر در مورد یک شرکت پست ارسال کنند ، اعتبار برند بیشتر می شود. این امر منجر به فروش بیشتر و رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می شود. بنابراین ، شبکه های اجتماعی می توانند به ایجاد یک نام تجاری معتبر و قابل اعتماد کمک کنند.
یک شرکت ممکن است از شبکه های اجتماعی برای نشان دادن سطح خدمات به مشتریان خود و غنی سازی روابط خود با مصرف کنندگان استفاده کند. به عنوان مثال ، اگر مشتری در مورد محصول یا خدمات خود در توییتر شکایت کند ، ممکن است این شرکت بلافاصله به این موضوع رسیدگی کرده ، عذرخواهی کند و برای درست کردن آن اقدامی انجام دهد.
معایب
شبکه های اجتماعی می توانند تأثیر زیادی بر گسترش اطلاعات غلط داشته باشند. و می تواند مانند آتش سوزی گسترده شود. این اطلاعات پس از سال 2012 به طور فزاینده ای رایج شد. این اطلاعات به عنوان شایعات شروع می شود، که سریعتر از واقعیت ها گسترش می یابد. در یک مطالعه مشخص شد که اطلاعات نادرست 70 درصد بیشتر از اطلاعات واقعی در توییتر به اشتراک گذاشته می شود.
شبکه سازی در رسانه های اجتماعی نیز می تواند تأثیرات مخربی بر شرکت ها داشته باشد. انتقاد از یک نام تجاری می تواند به سرعت در رسانه های اجتماعی گسترش یابد. این می تواند یک سردرد مجازی برای روابط عمومی یک شرکت ایجاد کند.
سخن پایانی
شما در این مقاله با شبکه های اجتماعی آشنا شدید.همچنین از نحوه ی استفاده و کارایی آن ها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
در حال حاضر فیسبوک، یوتیوب و واتساپ با بیش از 2 میلیارد کاربر ماهانه، بیشترین تعداد کاربران شبکه های اجتماعی فعال را دارند.
آپارات، اینستاگرام و واتساپ جزو برترین و پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران هستند.