روزانه چیزی بیش از یک میلیون محتوای متنی در فضای وب بارگذاری می شود. آیا تمام این محتواهای بارگذاری شده ارزشمند هستند؟ قطعا پاسخ این پرسش منفی است. همه ما در طول روز مقاله هایی را در فضای وب می بینیم که هیچ ارزش معنایی ندارند. آن ها اطلاعات تکراری موجود در وب سایت های دیگر را تکرار (و یا حتی کپی!) کرده اند و سپس با غرق کردن محتوا در کلمات کلیدی، آن را بارگذاری کرده اند. محتوایی ارزشمند است که با تمام کردن آن احساس کنیم اطلاعات ما افزایش پیدا کرده اند، پاسخ پرسش خود را پیدا کرده ایم و یا با یک برند و محصولات یا خدماتش به خوبی آشنا شده ایم. خلق چنین محتوایی، بدون استفاده از منابع تولید محتوا مناسب و مرتبط، امکان پذیر نیست. به همین خاطر است که ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از مهم ترین و مناسب ترین منابع تولید محتوا را مرور کنیم.
فهرست مطالب
- تولید محتوا چیست؟
- چرا تولید محتوای عالی اینقدر مهم است؟
- بررسی نوع محتوا و منابع مورد نیاز برای نگارش آن
- سخن پایانی و سوالات متداول
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا فرآیند برنامه ریزی و ایجاد محتوایی است که برای مخاطب مفید، در دسترس و موثر است و در قالب های مرتبط برای کانال های خاص ایجاد می شود. تولید محتوا فرآیند ایجاد ایده های موضوعی است که برای شخصیت خریدار شما جذاب است که محتوای نوشتاری یا بصری را در مورد آن ایده ها ایجاد می کند و این اطلاعات را به عنوان یک پست وبلاگ، فیلم، اینفوگرافیک یا قالب های دیگر در دسترس مخاطبان قرار می دهد.
از آنجا که محتوا می تواند انواع مختلفی داشته باشد( پست وبلاگ، ویدئو، کتاب الکترونیکی، توییت، اینفوگرافیک، تبلیغات و چند مورد دیگر) روند تولید محتوا بسیار حساس است و همیشه آنطور که به نظر می رسد ساده نیست. اما انجام خوب آن می تواند واقعاً بر تجارت شما تأثیر بگذارد. در حقیقت، تحقیقات اخیر ثابت می کند که ایجاد محتوای آموزشی با کیفیت باعث می شود مشتریان 131 درصد بیشتر از کسب و کار شما خرید کنند.
چرا تولید محتوای عالی اینقدر مهم است؟
محتوا یک دارایی برای کسب و کار شما است و به مشتریان، مشتریان احتمالی، خوانندگان و کاربران شما اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را برای تصمیم گیری آگاهانه خرید به دست آورند. در اینجا چند دلیل وجود دارد که محتوا برای کسب و کار شما ضروری است:
به مخاطبان ارزش می دهد
اگر محتوایی مانند منابع آموزشی، راهنماها و مقالات ایجاد میکنید، این کار برای مخاطبان شما ارزش ایجاد میکند و میتواند به ارتقای سطح آنها کمک کند. ارزش نیز از طریق محتوایی ارائه می شود که به افراد در دستیابی به وظایف خاص کمک می کند. ارزشی که ارائه می کنید به محتوا و موضوع بستگی دارد. با این حال، راههای اساسی که میتوانید با محتوای دیجیتالی خود ارزش ارائه کنید، آموزش، الهام گرفتن و سرگرمی است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فضای ابری چیست را بخوانید.
اعتماد مردم به برند شما را افزایش می دهد
اینکه مردم در مورد برند شما (و محتوای آن) چه فکر می کنند بسیار مهم است؛ زیرا تعیین می کند که آیا برند شما را به دوستان، خانواده و همکاران توصیه می کنند یا خیر. محتوا به مشتریان شما کمک می کند تا نظر خود را درباره برند شما ایجاد کنند. تولید مداوم محتوای با کیفیت بالا و مفید به ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما کمک می کند.
مشتریان بالقوه را جذب و درگیر می کند
بهترین محتوا نه تنها برای مخاطب هدف شما مفید است، بلکه برای کسب و کار شما نیز مفید است. از محتوا برای ایجاد شهرت در بین مشتریان و کاربران بالقوه استفاده کنید. وقتی به آنها آموزش می دهید، به جای اینکه فقط به آنها بفروشید، به گونه ای ارزش ارائه می دهید که به مشتریان بالقوه نشان می دهد که چیزهای شما را می شناسند.
مشتریان فعلی را خوشحال می کند
تمرکز زیادی روی تولید محتوا برای جذب مشتریان جدید وجود دارد. اما همچنان باید از طریق محتوا نیز به مشتریان و مخاطبان فعلی خود خدمت کنید. فرصت هایی را برای افزودن ارزش بیشتر از طریق قطعات محتوا به عنوان بخشی از استراتژی های حفظ و رشد شناسایی کنید.
برند شما را به عنوان یک رهبر فکری صنعت معرفی می کند
وقتی محتوایی ایجاد میکنید که منحصربهفرد است و واقعاً برای خوانندگانتان ارزش ایجاد میکند، میتوانید برند خود را به عنوان یک متخصص به همه نشان دهید مردم به رهبران فکری اعتماد دارند و از آنها پیروی می کنند، بنابراین اگر می خواهید مردم به محتوای شما بیشتر توجه کنند، بارها و بارها روی ایجاد رهبری فکری کار کنید.
به طور کمی کسب و کار شما را رشد می دهد
رشد کسب و کار شما از طریق محتوا یک استراتژی بلندمدت است، اما ایجاد محتوایی که برای مخاطبان مفید باشد و یک هدف تجاری قابل اندازه گیری پشت آن باشد، می تواند بازگشت سرمایه ای که از محتوا به دست می آورید را بهبود بخشد. محتوای با کیفیت میتواند ترافیک، سرنخها و تبدیلهای بیشتری ایجاد کند.
به شما کمک می کند تا انتظارات مخاطب را برآورده کنید
وقتی در مورد بازاریابی محتوا صحبت می کنیم، همیشه به مخاطبان هدف شما بازمی گردد. محتوای شما باید انتظارات آنها را برآورده کند و حتی در صورت امکان از آنها فراتر رود. زندگی در دنیایی که حجم بیپایانی اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهد، نباید کسی را متعجب کند که مردم از برندها برای تولید محتوا انتظار دارند.
تولید محتوا به تلاش زیادی نیاز دارد، به همین دلیل بسیار مهم است که مطمئن باشید محتوای ایجاد شده موثر است و زمان و هزینه زیادی را برای ایجاد محتوایی که برای هدف مناسب نیست، تلف نکرده اید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شبکه اجتماعی چیست را بخوانید.
بررسی نوع محتوا و منابع مورد نیاز برای نگارش آن
منابع تولید محتوا را باید به فراخور نوع محتوا، انتخاب کنید. به عنوان مثال، دو مقاله با عنوان های “مقایسه دیزل های طراحی شده توسط شرکت آ و ب” و “معرفی محصولات بهداشتی تولیدی یک برند معروف” را با یکدیگر مقایسه کنید. بدیهی است که برای خلق محتوای اول، در کنار جستجو و مطالعه منابع مختلف، شما به یک دانش پایه در خصوص دیزل ها، مواد سازنده آنها و جزئیات آن نیاز خواهید داشت. نگارش محتوای دوم، تنها با اندکی جستجو و مطالعه در مورد برند و محصولات آن امکان پذیر است. بنابراین برای تولید یک محتوا، در قدم اول باید میزان تخصصی بودن آن را مشخص کنید تا به فراخور شرایط، از منابع تولید محتوای موجود، کمک بگیرید.
تولید محتواهای متنی، گرافیکی، صوتی و تصویری مهمترین خدماتی هستند که رایا مارکتینگ انجام می دهد:
• محتوای متنی در رایا مارکتینگ بر اساس جدید ترین و معتبر ترین منابع تولید محتوا و به صورت کاملا اورجینال تولید می شوند. این محتواها بر اساس اصول پایه سئو نگارش می شوند و کیفیت کار نویسندگان، توسط ویراستاران و پیش از ارائه آن به کاربر، تایید می گردد.
• محتواهای صوتی: با کمک این شکل از محتوا شما می توانید حجم زیادی از اطلاعات را در اندک زمانی در اختیار افراد قرار دهید و در عین حال، ترافیک وب سایت خود را بالا ببرید. پادکست های تولید شده توسط رایا مارکتینگ نیز با توجه به منابع معتبر و به روز دنیا، طراحی و ساخته می شوند.
• محتواهای تصویری: خدمات گرافیکی و تصویری رایا مارکتینگ نیز زمینه های مختلفی، از جمله طراحی بنرهای ثابت و متحرک، طراحی موشن گرافیک و طراحی لوگو را شامل می شود. محتواهای تصویری یکی از موفق ترین شکل محتوا در جلب توجه کاربران هستند و جایگاه ویژه ای در استراتژی های تولید محتوا برند های موفق دنیا دارند.
1- منابع تولید محتوا برای محتواهای تخصصی و غیر تخصصی
ویکی پدیا: برای نگارش یک محتوا در زمینه هایی که چندان به آن ها آگاه نیستید، ویکی پدیا می تواند شروع خوبی باشد. این وب سایت در خصوص موضوعات مختلف، اطلاعات جامعی دارد و شما می توانید پاسخ بسیاری از پرسش های خود را در این وب سایت پیدا کنید. به عنوان مثال، در خصوص نگارش محتوایی درباره محصولات برند مشهور، به احتمال زیاد می توایند تاریخچه برند را در ویکی پدیا پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که ویکی پدیا، توسط مردمان عادی نگارش می شود. بنابراین ممکن است برخی از اطلاعات موجود در این صفحه، دقیق و یا صحیح نباشند. بهتر است اطلاعات ویکی پدیا را پایه محتوای خود قرار دهید و سپس برای شاخ و برگ دادن به هر بخش، از وب سایت های معتبر تر استفاده کنید.
2- یوتیوب، اینستاگرام و مقاله های عمومی
صفحه های مجازی، به ویژه اینستاگرام و یوتیوب می توانند اطلاعات به روز تری را در خصوص موضوع مورد نظر شما، ارائه کنند. شما می توانید در مورد هر موضوعی، فیلم های آموزشی مختلفی را در یوتیوب پیدا کنید. در اینستاگرام و با دنبال کردن هشتگ های مرتبط، می توانید به شکل مشابهی، اطلاعات و یا ایده های جدیدتری را در خصوص تولید محتوای خود ببینید. مقاله های عمومی نیز می توانند یکی از بهترین منابع برای تکمیل محتوای شما باشند. فراموش نکنید که یک محتوای خوب، باید به روز و جذاب باشد. بررسی صفحه های مجازی می تواند شما را با نقطه نظر خوانندگان و جامعه مخاطب آشنا کند و در نتیجه، به شما کمک کند تا محتوایی متناسب با نیازها و پرسش های مخاطب تولید کنید.
3- منابع تولید محتوا برای محتواهای آموزشی
ویکی هو: اگر به دنبال تولید محتواهای آموزشی هستید، این وب سایت می تواند منبع خوبی برای شما باشد. در این دانشنامه، شما می توانید پیرامون چگونگی انجام امور در حیطه های مختلف، از جمله غذا و سرگرمی، سلامتی، امور مالی، امور کامپیوتر و الکترونیک، ورزش و غیره، اطلاعات زیادی کسب کنید.
اگر هسته اصلی محتوای شما پرسشی است که با “چگونه” آغاز می شود، ویکی هو می تواند به شما کمک کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان اعتیاد به شبکههای اجتماعی را بخوانید.
4- منابع تولید محتوا برای محتواهای تبلیغاتی و فروش
وب سایت برند و سایر رقبا: اگر هدف شما از تولید محتوا، بازاریابی، تبلیغات و یا معرفی و فروش یک محصول است، وب سایت خود برند، نقطه خوبی برای آغاز خواهد بود. اطلاعاتی که برند در اختیار شما قرار می دهد، باید پایه اصلی محتوا قرار بگیرد. شما می توانید با بررسی ویژگی های محصول و نظرات کاربران به خوبی با کالا یا خدماتی که می خواهید معرفی کنید، آشنا شوید و در عین حال اهداف و شعارهای اصلی برند را نیز به خوبی درک کنید. وب سایت سایر رقبای برند، می تواند یک منبع ایده آل دیگر برای ایده های بیشتر باشد. رقیبان برند چگونه محتوای خود را معرفی و یا ارائه می کنند؟ این کالا چه مشکلاتی دارد؟ وب سایت های رقیبان چه اطلاعاتی را ارائه نمی دهند و یا در چه زمینه ای ضعف دارند؟ شما با ترکیب تمام این منابع تولید محتوا پراکنده، می توانید یک محتوای ایده آل و برنده را خلق کند.
5- منابع لازم برای محتواهای تخصصی
تولید محتوای تخصصی بدون داشتن دانشی پایه در زمینه مرتبط با محتوا، امکان پذیر نیست. چنین محتواهایی را معمولا شرکت ها، برند ها و افرادی با دانش و اطلاعات کافی و به روز می توانند تولید کنند. منابع لازم برای تولید محتوای تخصصی شامل کتاب ها، مقالات، بروشورها، لینکدین، گروه های آنلاین متخصصان، مستند ها، مجلات، وب سایت های آموزشی و در مواردی، پادکست ها هستند.
سخن پایانی
شما در این مقاله با تولید محتوا آشنا شدید. همچنین از نقش منابع تولید محتوا آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
به شدت باید حواستان به محتوایی که در سایت مینویسید باشد. حال چه خودتان مینویسید چه نویسنده اینکار را میکند. کپی کردن ممنوع! اگر دوست دارید رشد کنید و گوگل به شما امتیاز دهد باید حواستان به محتوا باشد. منظور این نیست که از خودتان خلق کنید زیرا همیشه ذهن انسان کامل و شامل تمامی اطلاعات نیست و باید تحقیقاتی انجام دهد تا اطلاعاتی کسب کند. شما میتوانید با مراجعه به منابع مختلف اطلاعات را جمع آوری کرده و حال خودتان به زبان خودتان و آنچه فهمیدید بازنویسی کنید. این اسمش کپی کردن نیست و واقعا یک اطلاع دست اول و عالیست.
یکی از سوالات متداول درباره محتوای سایت تعداد محتوای لازم در هفته است. این موضوع کاملا بستگی به نیاز کاربرانتان دارد. اینکه آنها با چه نیازی سمت سایت شما میآیند. با توجه به این موارد یک برنامهریزی دقیق هفتگی داشته باشید. ما معمولا از حداقل سه محتوا در هفته را پیشنهاد میکنیم. این تعداد رو با توجه به تعداد کاربران و میزان ترافیک سایت زیاد کنید. وقتی سایتی فروشگاهی داشته باشید، مسلما هر روز با حجم زیادی از مشتریان مواجه هستید، پس بهتر است هر روز محتوا تولید کنید و در سایت نشر دهید.