حقیقات بازار نشان می دهد در سال 2027، 4/6 میلیون دستگاه هوشمند اتاق هتل در سراسر جهان نصب خواهد بود. این دو برابر 2/3 میلیون دستگاه اتاق هتل هوشمند است که در سال 2022 فعال بود، که با نرخ رشد سالانه مرکب 25 درصد بین سالهای 2021 تا 2027 رشد میکند. بین اتصال تعبیه شده و مدیریت شبکه، فناوریهای اتاق های هوشمند مجموعهای از فرصتهای جدید را در اختیار هتل داران و مدیران قرار میدهد. انتظار میرود بازار فناوریهای اتاقهای هوشمند در هتل ها به دلیل نیاز به تمایز برند، گسترش یابد. از دیدگاه کسب و کار، افزایش پذیرش فناوریهای اتاق هوشمند برای هتلها با رقابت شدید هتلداران، بهویژه بازار اجاره کوتاهمدت تحریک میشود. در واقع، هتلداران باید به قابلیتها و دستگاههای هوشمند روی بیاورند تا تجربه مشتری هتل را به سطح کاملاً جدیدی برسانند و در عین حال هزینههای عملیاتی را کاهش دهند.
فهرست مطالب
- اتاق های هتل هوشمند چه ویژگی هایی دارند؟
- کاربری اتاق های هوشمند هتل برای هتلداران و مهمانان چیست؟
- معرفی موارد استفاده از اتاق هوشمند برای هتل ها
- موارد استفاده از اتاق هوشمند برای مهمانان
- سخن پایانی
اتاق های هتل هوشمند چه ویژگی هایی دارند؟
اتاقهای هتل هوشمند اتاقهایی هستند که دستگاهها و سیستمهای «هوشمند» را، اغلب از طریق فناوریهای مجهز به اینترنت اشیا (IoT) به کار میگیرند. یک اتاق هتل هوشمند، شبیه به آپارتمانهای هوشمند، از فناوریهای خانه هوشمند مانند قفلهای هوشمند، ترموستاتهای هوشمند، پردههای هوشمند، کنترل صوتی و بلندگوهای هوشمند برای ارائه سطح جدیدی از دسترسی استفاده میکند. این استقرار فناوری مدیریت ساختمان هتل را بهم پیوسته تر می کند و مشتریان یا مسافرانی را که خواهان راحتی بیشتر و کنترل بیشتر بر اقامت خود در هتل هستند، جذب می کند.
کاربری اتاق های هوشمند هتل برای هتلداران و مهمانان چیست؟
فرصت بازار برای فناوریهای اتاق هتل هوشمند گسترده است. با این حال، واقعاً به دو چیز کلیدی خلاصه می شود: راندمان عملیاتی و امکانات اتاق مهمان. فروشندگان فناوری هتلداری باید اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها با این دو عامل هماهنگ است.
بازده عملیاتی به عملکردهای آسانتر و کارآمدتر ساختمان مانند گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ،سیستم های روشنایی و … اشاره دارد. این راه حل های هوشمند اتاق هتل، مدیران هتل را قادر می سازد تا تولید کربن خود را کاهش دهند، در هزینه های انرژی صرفه جویی کنند و تخصیص کارکنان را بهبود بخشند.
فناوریهای اتاق هوشمند برای مهمانان هتل در شرایط متغیر اقتصادی و محیطی مناسب هستند. مشتریان هتلدار، از آنجایی که هدفشان پیشی گرفتن از سایر هتل های زنجیره ای است، خواهان فناوری اتاق هوشمند هستند که تجربه مشتری را تا حد زیادی افزایش دهد. در واقع، یک نظرسنجی اخیر نشان داد که 73 درصد از مسافران می گویند که تمایل بیشتری به انتخاب هتلی دارند که فناوری سلف سرویس ارائه می دهد. برای مثال، اقامت بدون اصطکاک در هتل میتواند نگرانیهای مربوط به مهار COVID-19 را کاهش دهد. یا مصرفکنندگان آگاه از محیط زیست ممکن است هتلهای سبز را ترجیح دهند که اثرات زیست محیطی منفی کمتری داشته باشند.
معرفی موارد استفاده از اتاق هوشمند برای هتل ها
زمانی که هتلداران اتاقهای مهمان را «هوشمندتر» میکنند، نه تنها تجربه مشتری را بهبود میبخشند، بلکه سطح جدیدی از کارایی عملیاتی برای آنها فراهم میشود. این فناوریها را میتوان در موارد مختلف استفاده از اتاقهای هوشمند هتل، از جمله اشغال اتاق، دمای اتاق خودکار، روشنایی اتاق، تعمیر و نگهداری ساختمان، کارکنان هتل و مقررات محیطی مورد استفاده قرار داد.
این موارد استفاده در زیر به جزئیات بیشتری میپردازند.
اشغال اتاق هتل
حسگرهای حضور هوشمند، از جمله سنجش حرکت در اتاق و ردیابی قفل هوشمند مهمان، هتلداران را قادر میسازد تا اتاقها و مناطقی که در زمان واقعی مورد استفاده قرار میگیرند را ردیابی کنند. این توانایی ردیابی حضور اتاق برای بهینه سازی مصرف انرژی، روشنایی و سایر سیستم های مدیریت ساختمان بسیار مهم است. یا به عنوان مثال کمی متفاوت، یک هتل میتواند اعلانهای منو را از طریق بلندگوها یا گوشیهای هوشمند، بر اساس زمانهای بهینه که مهمانان در اتاق خود هستند یا بر اساس زمانبندی سفارشهای قبلی در سایر املاک متعلق به همان زنجیره هتل، برای مهمانان ارسال کند.
دمای اتاق هتل
همانطور که قبلا ذکر شد، هتلداران می توانند دمای اتاق را بر اساس تعداد افراد در اتاق حفظ یا کاهش دهند. اما کنترل آب و هوا همچنین میتواند بر اساس رطوبت، کیفیت هوا، تازهسازی و دمای خارجی، بهره خورشیدی خودکار شود تا کنترل مدیریت شده سیستم تهویه مطبوع را ارائه دهد. ترموستاتهای هوشمند، سنسورهای دما/رطوبت/کیفیت هوا و پردههای هوشمند، همگی فناوریهای کلیدی برای امکانپذیر ساختن این برنامههای هوشمند اتاق هتل هستند.
نورپردازی و روشنایی هوشمند
سنجش اشغال، کنترل نور را بر اساس حضور یا عدم حضور مهمان در اتاق به صورت خودکار انجام می دهد. علاوه بر این، با استفاده از این فناوری اتاق هوشمند، مدیران هتل میتوانند زمانهای خاصی را برای روشن یا خاموش شدن چراغها برنامهریزی کنند و در صورت نیاز به تعویض چراغها یا لامپها به آنها اطلاع داده میشود.
تعمیر و نگهداری ساختمان هتل
هتلداران می توانند به جای منتظر ماندن برای هشدار دادن به کارکنان در مورد سیستم ها، لوازم و دستگاه های آسیب دیده از مهمان هتل، از طریق یک سیستم هوشمند یکپارچه، عملکرد این تجهیزات را ردیابی کنند. هنگامی که این سیستمها با برنامهریزی هوشمند کارکنان ترکیب میشوند، به کارکنان هتل هشدار میدهند که لامپها، فیلترهای هوا، باتریها و سایر تجهیزات باید تعویض شوند (یا اینکه میتواند بر اساس یک برنامه زمانبندی ثابت باشد).
پرسنل هتل
یک سیستم هتل هوشمند به هتلداران کارایی و کنترل بیشتری بر عملیات کارکنان می دهد. در نتیجه، این به مدیران اجازه میدهد تا سطوح کارکنان را بهطور دقیق با خواستههای مهمانان مطابقت دهند. یک مثال قابل توجه این است که میتوانید نیازهای کارکنان را بهتر پیشبینی و مدیریت کنید، زیرا مهمانان میتوانند بدون نیاز به کارمندان میز پذیرش با تلفن همراه خود درخواست دهند. این همچنین هزینه های نیروی کار را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و به کارکنان هتل اجازه می دهد تا روی سایر وظایف شغلی تمرکز کنند.
مقررات محیط زیست
فناوریهای هوشمند اتاقهای هتل نه تنها هزینههای عملیاتی را کاهش میدهند، بلکه به هتلهای زنجیرهای کمک میکنند تا مقررات زیستمحیطی را رعایت کنند. هتل ها باید به الزامات کد انرژی خاصی پایبند باشند. این امر مستلزم اتخاذ سیستمهای هوشمندی است که مصرف انرژی را در هتل کاهش دهد، مانند روشنایی خودکار و مبتنی بر اشغال. برای رعایت این مقررات زیست محیطی، برخی هتل ها سیستم رسمی مدیریت محیطی (EMS) یا سازمان بین المللی استانداردسازی ISO 14001EMS را پذیرفته اند.
موارد استفاده از اتاق هوشمند برای مهمانان
برای مهمانان هتل، محرکهای اصلی برای انتخاب هتلهایی که از فناوریهای اتاق هوشمند استفاده میکنند، به راحتی و اقامت شخصیتر در هتل مربوط میشود.
برخی از کاربردهای فناوریهای اتاق هتل هوشمند برای مهمانان شامل کنترل بیشتر، اقامت بدون تماس، کنترل آب و هوا و راه آسانتر برای تعامل با خدمات هتل است.
- کنترل بیشتر
در دسترس بودن بیشتر خدمات هتل از طریق اتصال به چندین دستگاه و سیستم.
- بدون تماس/بدون اصطکاک
فناوری هایی مانند Near Field Communication (NFC) ، بلوتوث، قفل های هوشمند، و برنامه های تلفن همراه به مهمانان هتل اجازه می دهد تا موقعیت خود را چک کنند. بیشتر هتل های زنجیره ای بزرگ همگی از پذیرش بدون تماس استفاده می کنند.
- کنترل آب و هوا
بر اساس حضور، زمان روز و سایر عوامل محیطی، دستگاههای متصل به مهمانان امکان میدهند تا مدیریت آب و هوا را در اتاق هتل خودکار و بهینه کنند. این راه حل ها تضمین می کند که اتاق های هتل در سطح دمایی راحت برای مهمانان قرار دارند.
- تعامل ساده با هتل
فناوریهای اتاق هوشمند، مانند کنترل صوتی در بلندگوهای هوشمند ، درخواست خدمات اتاق یا سایر خدمات مهمان (مانند رزرو شام، خروج و خدمات دربان) را برای مهمانان هتل آسانتر میکند.
محبوب ترین فناوری های اتاق هوشمند برای هتل ها:
در بازار هتل های هوشمند، قفل های هوشمند به عنوان دستگاه غالب شناخته شده اند. قفلهای هوشمند باید مجهز به فناوری اتصال بیسیم همچون لورا و قابلیت پشتیبانی از عملکرد کلید نرمافزار (مانند برنامه تلفن همراه)، معمولاً از طریق بلوتوث، NFC یا Wi-Fi باشند. اما با توجه به اینکه مدیریت انرژی در اولویت های سازمانی قرار می گیرد، روشنایی هوشمند و ترموستات های هوشمند بیشترین تعداد سفارش اتاق های هوشمند هتل را تا سال 2027 به خود اختصاص خواهند داد.
سخن پایانی
شما در این مقاله با ویژگی های اتاق های هوشمند آشنا شدید. همچنین از فناوری های زیربنایی برای اتاق های هوشمند هتل آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.