یکشنبه , 18 آذر 1403

دامنه چیست؛ ۴ راز نگفته شده هنگام ثبت آن

دامنه چیست؟ اگر در فضای اینترنت فعالیت می‌کنید، و یا قصد راه‌اندازی یک وب سایت متناسب با کسب و کار خود را دارید، حتما به یک دامنه نیاز دارید. دامنه‌ی یک وب سایت نقش مهم و اساسی در رشد و پیشرفت کسب و کار دارد.

همچنین می‌تواند در بهینه سازی سایت کمک کننده باشد. اما چگونه یک دامنه خوب انتخاب کنیم؟ و یک دامنه ی خوب چه ویژگی‌ها و مزایایی را به همراه دارد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست؛ 4 راز نگفته شده هنگام ثبت آن را بررسی خواهیم کرد.

دامنه چیست؟

آدرس واقعی یک وب‌سایت یک آدرس IP عددی سخت و دشواری است. به عنوان مثال (192.0.2.2) آدرس IP یک وب‌سایت می‌باشد. اما به لطف DNS، کاربران می‌توانند نام‌های دامنه (Domain Name) را وارد کنند و به وب‌سایت‌هایی که به‌دنبال آن هستند هدایت شوند. این فرآیند به عنوان جستجوی DNS شناخته می‌شود. به عبارتی، همه‌ی دستگاه هایی که روی اینترنت هستند، یک آدرس IP مشخصی دارند که با آن شناسایی می‌شوند.

تعداد آدرس های IP در فضای اینترنت بسیار زیاد است. همچنین به‌خاطر سپردن این آدرس‌ها کاری طاقت‌فرسا و یا حتی ناممکن خواهد بود. از این جهت، برای هر آدرس اینترنتی، یک نام منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شود. به این نام‌های گسترده، دامنه (Domain) می‌گویند. در‌واقع دامنه همان نامی است که برای جستجوی یک وب‌سایت در مرورگر خود سرچ می‌کنید.

به طور کلی هر دامنه به دو بخش، نام دامنه و پسوند دامنه تقسیم می‌شود. منظور از نام دامنه همان آدرسی است که برای وب‌سایتمان در‌نظر می‌گیریم؛ و پسوند دامنه همان عبارت com  ،ir و… می‌باشد. انتخاب یک نام عالی برای دامنه، یک انتخاب مهم و شاید سرنوشت‌ساز برای هر وب‌سایتی می‌باشد؛ بنابراین برگزیدن یک نام شایسته می‌تواند خدمت بزرگی به حرفه‌ی شما باشد. و برعکس، اگر در انتخاب نام دامنه دقت کافی نشود، ممکن است به کسب و کار شما لطمه وارد شود.

نکات بسیار مهم هنگام ثبت دامنه

ثبت دامنه نباید عجولانه و بدون تحقیق و بررسی انجام شود. این یک ابزار بازاریابی و جستجوی ارزشمند است که باید مشتریان را با موفقیت به سایت شما هدایت کند. از این رو، برای اینکه بتوانید، بهترین نام دامنه را انتخاب کنید، می‌بایست نکاتی را در به هنگام خرید دامنه رعایت کنید. در ادامه به معرفی 4 راز نگفته شده هنگام ثبت دامنه خواهیم پرداخت.

1- نام دامنه مناسب انتخاب کنید.

یکی از نکات بسیار مهم هنگام ثبت دامنه، انتخاب نام مناسب برای آن می‌باشد. نام دامنه اولین چیزی است، که کاربران با آن مواجه می‌شوند. چراکه برای مشاهده کسب و کار شما، لازم است نام دامنه را در بستر اینترنت جستجو کنند.

در انتخاب نام دامنه به هیچ عنوان از اعداد، کاراکتر‌های اضافی نظیر خط فاصله، حروف فارسی به هیچ عنوان استفاده نکنید. شما باید نامی را برگزینید، که با حوزه‌ی کسب و کار شما مرتبط باشد. در‌واقع دامنه، باید متناسب با خدماتی باشد، که شما ارائه می‌دهید. به طور مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، استفاده از کلمه‌ی کالا (kala) در دامنه‌، می‌تواند کاربردی و مفید واقع شود.

یکی از نکاتی که معمولا برای ثبت نام دامنه پیشنهاد می‌شود، استفاده از نام برند کسب و کار برای دامنه می‌باشد. این کار می‌تواند به برندسازی، هویت و سئو‌سایت کمک بزرگی کند. به‌عبارتی نام دامنه شما باید بازتابی از نام تجاری کسب و کار شما باشد.

حتما بخوانید: آپتایم سرور چیست

2- دامنه باید کوتاه و آسان  نوشته شود.

یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها، در انتخاب نام دامنه می‌باشد. برخی از افراد برای کسب و کار خود از اعداد، نام‌های طولانی و حتی اسم و فامیل خود استفاده می‌کنند. انتخاب این دسته از نام ها برای دامنه اصلا مناسب نمی‌باشد. چرا‌که به خاطر‌سپردن نام های طولانی کار مشکلی به نظر می‌رسد.

به همین علت بهتر است، از نام‌های کوتاه به همراه کلمات کلیدی برای دامنه استفاده شود. همچنین دقت کنید که نوشتن نام دامنه ساده و آسان باشد، و از کاراکتر های تکراری استفاده نکنید. اگر دامنه ی شما از نظر نوشتاری سخت باشد، ممکن است کاربر نتواند وب سایت شما را پیدا کند. بنابراین، از کلماتی که املاهای دشواری دارند یا ممکن است کاربر را به شک بیندازد به شدت بپرهیزید.

3- با انتخاب دامنه مناسب، برند‌سازی کنید.

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید دامنه، توجه به برند‌سازی کسب و کار می‌باشد. شما باید نامی را برگزینید، که در آینده معرفی کننده کسب و کار و برند شما باشد. در‌واقع شیوه انتخاب دامنه، یک فرصت خوب برای شناساندن نام تجاری به سراسر دنیا می‌باشد. رعایت نکاتی مانند: سادگی، کوتاه بودن دامنه، املای روان، تلفظ آسان، عدم بهره‌گیری از سایر برندهای بزرگ و کوچک، عدم استفاده از اعداد و علائم نگارشی در دامنه و … می‌تواند به برندسازی شما کمک کند.

علاوه بر‌این اگر دامنه شما توصیفی باشد، می‌تواند در برندسازی کمک کند. توصیفی بودن دامنه به این معنا است، که کاربر از روی دامنه‌ی سایت به فعالیت آن کسب و کار آگاه شود. مثلا اگر یک وب‌سایتی در زمینه ی طراحی و دکوراسیون منزل فعالیت دارد، می‌تواند از کلمه‌ی design در دامنه‌ی خود استفاده کند.

4- از پسوند‌های رایج برای دامنه استفاده شود.

انتخاب پسوند مناسب برای دامنه، نقش اساسی در رشد و موفقیت کسب و کار شما دارد. چرا‌که با انتخاب درست پسوند، می‌توانید سئو سایت خود را بهبود دهید. ir و com رایج ترین پسوندهایی هستند، که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از پسوندهای غیر رایج مانند، tv ،travel ،shop ،net و… شاید در وهله اول جالب به‌نظر برسد، اما با استفاده از آن ممکن است، طیف وسیعی از ترافیک ورودی سایت را از دست بدهید.

البته انتخاب پسوند مناسب برای دامنه، بستگی به نوع و چگونگی وب سایت و همچنین موقعیت جغرافیایی شما نیز دارد. برای مثال، اگر شما یک وب‌سایت خدماتی در کشور ایران دارید، که در آن، سرویس هایی را به کاربران ایرانی ارائه می‌دهید، پسوند ir برای شما بهترین انتخاب می‌باشد. زیرا شانس کسب و کار را، برای قرارگرفتن در رتبه های برتر افزایش می‌دهد. اما اگر به طور مثال، کسب و کار شما فعالیت بین‌المللی دارد، پسوند com مناسب‌تر خواهد بود.

حتما بخوانید: حرفه ای ترین اصول محتوا نویسی

نتیجه گیری

همانطور که بررسی کردیم، دامنه همان آدرس وب سایت شما است، که در URL جستجو می‌کنید. هر وب‌سایت یک دامنه ی منحصر به فرد دارد. به عبارتی نام دامنه رشته‌ای از متن می‌باشد، که کاربر در پنجره مرورگر خود تایپ می‌کند تا به وب‌سایت مورد‌نظر برسد. در یک تعریف ساده‌تر می‌توان گفت، دامنه آدرس خانه اینترنتی کسب و کار شما می‌باشد.

اینجاست که انتخاب یک نام‌دامنه درخور و مناسب اهمیت می‌یابد. با این وجود، برای اینکه یک دامنه مناسب ثبت و خریداری کنیم، لازم است نکاتی مانند، انتخاب نام مناسب، کوتاه بودن طول متن، ساده بودن نوشتار، استفاده از کلمات کلیدی و پسوند های رایج، عدم استفاده از اعداد و سایر موارد که در مقاله به آن اشاره شد رعایت شود.

پیشنهاد ما به شما

نکات تولید محتوا متنی برای افزایش فروش

امروزه دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در موفقیت برندها و کسب‌وکارها ایفا می‌کند. در این میان …

دیدگاهتان را بنویسید