وقتی تصمیم میگیرید که نویسندگی را به عنوان حرفه ی خود انتخاب کنید باید برای این سوال که در چه زمینه ای میخواهید بنویسید جواب درست و دقیقی داشته باشید. آیا آرزو دارید روزی نامتان در کنار داستان نویسان مطرح دنیا آورده شود یا آنقدرها هم بلند پرواز نیستید و نوشتن از مسائل کوچک روزمره در مجلات خانوادگی و یا مد و سبک زندگی راضیتان میکند. شاید هم روحیه ای جدی دارید و نوشتن خبرهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بیشتر با نگاهتان به دنیا هماهنگ است. در هر صورت، هر هدفی که برای نویسنده شدن تان دنبال میکنید باید به یک اصل کلیدی معتقد باشید و تا جایی که میتوانید مهارت های نوشتن و جذب مخاطب را فرا بگیرید. این قانون وقتی سختگیرانه تر میشود که بخواهید در زمینه نویسندگی تولید محتوا فعالیت کنید.اصول محتوا نویسی آن دسته از اصول پایهای و مهمی هستند که برای تولید محتوا ضروری و کاربردی هستند. علاوه بر اصول سادهای مثل نحوه نگارش محتوا، تحقیق در رابطه با کلمه های کلیدی، استفاده از ابزار های کاربردی و…؛ اصول حرفهایتری نیز در این زمینه وجود دارد.
فهرست مطالب
- محتوا نویس چیست؟
- اصول تولید محتوای سئو شده چیست؟
- هدف شما از نوشتن این محتوا چیست؟
- در محتوا نویسی اعداد چگونه نوشته شود؟
- سخن پایانی و سوالات متداول
محتوا نویس چیست؟
به شخصی که به طور کامل با قوانین سئو آشنا باشد و در محتوایی که تولید میکند اصول محتوا نویسی برای سایت را رعایت کند، نویسندهی محتوا گفته میشود. یک محتوا نویس باید به خوبی محتوای سئو شده و یونیک تولید کند و همچنین بتواند به کمک بازاریابی محتوایی، فروش سایت را افزایش دهد. از آنجا که هر سایتی به یک یا چند محتوا نویس احتیاج دارد، شما با یادگیری اصول محتوا نویسی برای سایت میتوانید به درآمد بالایی برسید.
اصول تولید محتوای سئو شده چیست؟
از آنجا که محتوا نویسی تاثیر مستقیم و البته بسیار زیادی روی سئو یک سایت دارد، نویسندهی محتوا باید به خوبی با اصول تولید محتوا برای سایت آشنا باشد تا بیشترین کمک را به سئو سایت بکند. در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک های تولید محتوا برای سایت را بررسی کنیم.
خلاقیت داشته باشید
اینکه شما در چه زمینهای محتوا مینویسید اهمیتی ندارد، مهم این است که در نوشتن هر محتوایی خلاقیت داشته باشید و بتوانید هر متنی را که بخواهید با چاشنی خلاقیت کاربرپسندتر کنید. کاربران اینترنت برای محتوایی که جذاب باشد وقت میگذارند و منتظر انتشار مقالههای بعدی شما خواهند بود.
استفاده از هدینگها را یاد داشته باشید
در تولید محتوا باید به هدینگها اهمیت زیادی بدهید. یک محتوای سئو شده باید در خود تگهای H1، H2، H3 و در صورت نیاز H4 و H5 و H6 هم داشته باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فضای ابری چیست را بخوانید.
- هدینگ اول(H1) همان تیتر محتوا است که از قبل نوشتید و نیازی نیست دیگر آن را ایجاد کنید.
- هدینگ دوم(H2) میتواند تیترهای اصلی محتوای شما باشد و باید در آنها کلمات کلیدی به کار برده شود. بهتر است هر مقاله بین یک تا سه هدینگ دوم داشته باشد. زیر هدینگ دو حداقل یک پاراگراف بنویسید و به سراغ هدینگ سه بروید.
- هدینگ سوم(H3) را میتوانید به عنوان زیر مجموعهی هدینگ دوم در نظر بگیرید. در زیر هر هدینگ دو، چند هدینگ سه قرار دهید و در زیر هر هدینگ سه حداقل یک پاراگراف بنویسید.
پاراگرافهای طولانی ننویسید
پاراگرافهای طولانی و خسته کننده هم از نظر سئو و هم از نظر کاربران مناسب نیستند و همچنین از جذابیت ظاهری متن شما کم میکنند. سعی کنید در محتوایی که مینویسید هر پاراگراف حداکثر پنج خط باشد تا چشم بیننده از خواندن آن خسته نشود. حتی اگر احساس میکنید محتوای شما باید طولانی تر از پنج خط باشد، باز هم متن را در خط پنجم بشکنید و ادامهی آن را در پاراگراف بعدی بنویسید.
اگر در CMS وردپرس از پلاگینهای سئو استفاده کنید، متوجه خواهید شد که آنها هم به شما بابت پاراگرافهای طولانی نمرهی منفی میدهند؛ این نشان دهندهی اهمیت بالای استفاده از پاراگرافهای کوتاه در حد پنج خط میباشد.
انتخاب کلمهی کلیدی در محتوا نویسی
در ادامهی آموزش محتوا نویسی برای سایت به سراغ کلمات کلیدی میرویم. هنگامی که میخواهید یک محتوا بنویسید، باید ابتدا کلمهی کلیدی آن را مشخص کنید. کلمهی کلیدی در محتوای سئو شده از اهمیت زیادی برخوردار است و حتما باید این کلمهی کلیدی در بخشهای مختلفی از محتوا که در ادامه اشاره میکنیم وجود داشته باشد.
- در تیتر سایت: اولین جایی که شما باید از کلمهی کلیدی اصلی استفاده کنید، تیتر سایت است. این یکی از مهمترین اصول محتوا نویسی سئو شده است.
- در ابتدای محتوا: شما باید در پاراگراف اول یا پاراگراف دوم حتما از کلمهی کلیدی اصلی خود استفاده کنید.
- در قسمتهای مختلف محتوا: پس از رعایت دو نکتهی بالا، باید در قسمتهای مختلف محتوای خود از کلمهی کلیدی اصلی و دیگر کلمات کلیدی هم استفاده کنید؛ همچنین سعی کنید از “کلمات مترادف” با کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید.
در استفاده از کلمات کلیدی زیاده روی نکنید!
یکی از مهمترین عواملی که منجر به کاهش ورودی سایت و عدم موفقیت در سئو میشود، استفادهی بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) در محتوا میباشد. گاهی پیش میآید که یک محتوا نویس برای بهتر دیده شدن محتوای خود، در هر پاراگرافی چندین بار از کلمات کلیدی استفاده میکند و قطعا به نتیجه نخواهد رسید. بهتر است کلمات کلیدی بین 1 تا 2 درصد از محتوا را شامل شوند. مثلا برای یک محتوای 1000 کلمهای، 10 تا 20 بار به کاربردن کلمات کلیدی کافی است.
هدف شما از نوشتن این محتوا چیست؟
پیش از اینکه بخواهید یک محتوا بنویسید، باید بدانید که دقیقا هدف شما از نوشتن آن چیست و کارفرما چه چیزی از شما خواسته است. سپس با توجه به هدف اصلی از تولید این محتوا، چند کلمهی کلیدی مشخص کنید و یک محتوای عالی بنویسید.
در محتوا نویسی یک تیتر جذاب انتخاب کنید
انتخاب تیتر جذاب و کلیک خور به ویژه برای محتوای خبری و علمی بسیار مهم است. شما باید یک تیتر جذاب و نه چندان طولانی بنویسید. این تیتر به عنوان هدینگ اول سایت شما شناخته میشود و مخاطبین پیش از هرچیزی، در نتایج جستوجوی گوگل تیتر اول یا همان H1 شما را میبینند.؛ پس تیتر باید حتما جذاب باشد تا مخاطبین را برای ورود به سایت و مشاهدهی محتوا ترغیب کند.
سه نکتهی مهم در نوشتن تیتر محتوا برای سایت:
- حتما از کلمهی کلیدی اصلی در عنوان محتوایی که نوشتهاید استفاده کنید.
- کلمهی کلیدی اصلی محتوا نباید در تیتر نیمفاصله داشته باشد. مثلا اگر کلمهی کلیدی اصلی شما “کتاب های درسی” است، نباید آن را کتابهای درسی بنویسید. همچنین این نوع کلمات کلیدی در داخل محتوا هم نباید نیمفاصله داشته باشند.
- سعی کنید در تیتر خود از اعداد هم استفاده کنید. وجود عدد در تیتر اصلی روی سئو تاثیر مثبتی میگذارد.
بولد کردن؛ یکی از اصول محتوا نویسی
بولد (Bold) کردن یکی از تکنیک های محتوا نویسی میباشد و به بهتر شدن محتوا کمک زیادی میکند. شما باید کلمات کلیدی را بولد کنید؛ البته نه همهی کلمات را، تنها چند بار در هر محتوا این کار را انجام دهید کافیست. همچنین باید علاوه بر کلمات کلیدی، بعضی از قسمتهای مهم محتوای خود را هم بولد کنید. خواندن محتوایی که بعضی از قسمتهای آن بولد است برای کاربران راحتتر است و میتوانند با سرعت و دقت بیشتری محتوا را مطالعه کنند.
تکنیک های تولید محتوا نویسی ؛ رقبای خود را بررسی کنید
به عنوان مثال اگر شما میخواهید در مورد تکنولوژی محتوا تولید کنید، این کلمه را در گوگل جستوجو کنید و به سراغ قسمت وبلاگ یا همان مقالات سایتهای برتر در نتایج جست و جو بروید؛ سپس نوع محتوای نوشته شده در این سایتها را به خوبی آنالیز کنید و به اصطلاح رقبای خود را مانیتور کنید.
با بررسی رقبای برتر خود میتوانید کلمات کلیدی مهم در حوزهی کاری خود را پیدا کنید و متوجه شوید چه سبک نوشتنی برای این حوزه مناسب است و بازدهی بیشتری داشته است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله شبکه اجتماعی چیست را بخوانید.
اسم سایت و لینک سازی را فراموش نکنید
سعی کنید در محتوایی که تولید میکنید اسم سایت را حتما در بخشی از محتوا بنویسید و به این اسم لینک صفحهی اصلی سایت را بدهید. همچنین نکتهی مهم دیگر در تولید محتوای سایت این است که در محتوای خود لینک سازی انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه میتوان این کار را انجام داد.
- در مقالهای که مینویسید، به دیگر مطالب داخل سایت که به این مقاله مربوط هستند لینک بدهید. این کار تاثیر بالایی روی سئو سایت دارد.
- یکی دیگر از عوامل موثر در سئو محتوا، لینک دادن به یک سایت دیگر است. شما باید در محتوای خود به یک سایت بزرگ مثل ویکیپدیا لینک بدهید.
زیاد جست و جو کنید
از مهمترین ویژگیهای یک نویسنده محتوا این است که دائما در حال جست و جو در گوگل باشد. شما باید در مورد محتوایی که قرار است تولید کنید، در اینترنت جست و جو کنید تا بهترین ایدهها برای محتوا را پیدا کنید.
در محتوا نویسی اعداد چگونه نوشته شود؟
یک محتوا نویس حرفهای باید بداند که چگونه اعداد را در محتوای خود بنویسد. اگر عدد شما دو رقم یا بیشتر بود، آن را به عدد بنویسید؛ اگر هم عدد شما یک رقمی بود، آن را به حروف بنویسید. مثال:
- میزان خرید اینترنتی مردم ایران نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.
- میزان فروش محصولات یک پیج اینستاگرام نسبت به ماه گذشته پنج برابر شده است.
رعایت نکات دستوری و نگارشی
ارزش یک محتوا با غلط املایی و عدم رعایت علائم نگارشی به شدت کم میشود و باعث میشود که کاربران شما را جدی نگیرند و به نوعی به شما اعتماد نکنند. بهتر است حتما تمامی علائم دستوری و نگارشی را در محتوای خود رعایت کنید. پس از اینکه محتوای خود را نوشتید، حداقل یک بار آن را بررسی کنید تا اگر اشتباهی داشتید آن را اصلاح کنید.
رعایت نیمفاصله اهمیت زیادی دارد
در دنیای اینترنتی نیمفاصله اهمیت بسیار بالایی دارد. نیمفاصله علاوه بر تاثیر مثبت روی سئو، باعث افزایش جذابیت محتوای شما از نظر ظاهری هم میشود. شما باید به خوبی نحوه استفاده از نیمفاصله را یاد بگیرید؛ در ادامه بعضی از مواردی که لازم است در آنها نیمفاصله رعایت شود را مثال خواهیم زد.
- نشانههای جمع: درختها، ماشینها، کتابها
- پسوندها و پیشوندها: بیادب، قویتر
- کلمات مرکب: هویجبستنی
- هنگامی که “ی” به آخر کلمه اضافه میشود: مقالهی، محاسبهی و…
همه چیز قطعی نیست!
یک اصل مهم در محتوا نویسی این است که شما تا جایی که میتوانید باید از مطلق نویسی دوری کنید؛ کلمات “حتما، قطعا و مطمئنا” را زیاد در محتوای خود به کار نبرید، به خصوص برای مسائلی که هنوز اتفاق نیفتاده است. میتوانید به جای این کلمات از “شاید، ممکن است، احتمال دارد و احتمالا” استفاده کنید. مثلا در یک محتوای خبری به جای نوشتن “فردا قطعا باران میبارد”، بنویسید “احتمالا فردا شاهد بارش باران خواهیم بود، پس هنگام خروج از منزل با خود چتر ببرید.” در دنیایی که همه چیز در حال تغییر است و انسان از فردای خودش و دنیا خبر ندارد، مطلق نویسی درست نیست.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان اعتیاد به شبکههای اجتماعی را بخوانید.
استفاده از ابزارهای تولید محتوا نویسی
یک محتوا نویس موفق باید همیشه به دنبال پیدا کردن موضوعات جدید برای نوشتن باشد. استفاده از ابزارهای تولید محتوا به شما کمک میکند تا موضوعات جدیدی را برای نوشتن پیدا کنید و همچنین با بررسی کلمات کلیدی در ابزارهایی مثل Keyword.io میتوانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوعی که نوشتهاید، و همچنین موضوعات جدیدی برای تولید محتوا پیدا کنید.
محتوا نویسی باید برای کاربر جذاب باشد
در آخرین بخش از آموزش تولید محتوای سئو شده، به سراغ جلب رضایت کاربران میرویم. یکی از مهمترین نکات و اصول محتوا نویسی برای سایت که شما باید همیشه به آن دقت داشته باشید این است که، یک محتوا حتما باید از نظر کاربران جذاب باشد. اگر شما فقط محتوا را مانند یک ربات و فقط برای خوشایند گوگل بنویسید، احتمالا برای کاربران جذاب نخواهد بود و پس از خواندن چند خط از مقالهی شما، به سرعت سایت را ترک میکنند؛ همین خروج سریع از سایت و عدم مطالعهی کاربران موجب میشود که در سئو هم رتبهی خوبی نگیرید.
در محتوای خود از کلمات خیلی سخت و ادبی استفاده نکنید و سعی کنید مسائل را به سادهترین نحو ممکن بیان کنید. کاربران این نوع محتوا را بیشتر از هر حتوای دیگری میپسندند.
سخن پایانی
شما در این مقاله با اصول محتوا نویسی آشنا شدید. همچنین از هدف محتوا نویسی آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.
سوالات متداول
مهارت اصلی باید ارزیابی شود. توانایی جستوجو (در اینترنت و شبکههای اجتماعی)، مهارت نگارش و توانایی ویرایش. ضعف آشکار در هریک از این موارد، کارایی موارد دیگر را تضعیف میکند.
علاوه بر مهارت نگارش، متقاضیان باید از بهینهسازی موتور جستوجو (اصول سئو) و مفاهیم اساسی بازاریابی محتوا نیز پیشزمینهای داشته باشند.