آپتایم سرور چیست؟ در دنیای امروز، داشتن وب سایتی که همیشه فعال باشد، مهمتر از همیشه است. اینجاست که نظارت بر آپتایم وب سایت وارد میشود. مانیتورینگ آپتایم فرآیندی است که به طور مداوم بررسی میکند آیا یک وب سایت راه اندازی و اجرا میشود یا خیر. اگر وب سایت شما هر گونه خرابی را تجربه کند (به این معنی که راه اندازی نشده است)، سیستم نظارت بر زمان کار شما یک هشدار صادر میکند. در این مقاله به شما خواهیم گفت آپتایم سرور چیست و در ادامه با مزیتهای آن آشنا خواهیم شد.
آپتایم سرور چیست؟
ما آنقدر به رایانههایمان متکی هستیم که وقتی آنها کار نمیکنند، احساس میکنیم بخشی از زندگیمان گم شده است. اینجاست که نظارت بر زمان انجام کار وارد میشود. Uptime اندازه گیری زمانی است که وب سایت شما کار میکند و در دسترس بازدیدکنندگان است و معمولاً به صورت درصد بیان میشود.
نظارت بر زمان کار همچنین شامل نظارت بر زمان خرابی سایت (downtime server) است که اساساً اصطلاح دیگری برای نظارت بر زمان کار است. تنها نکته ای که میتوان گفت این است که نظارت بر زمان کار سرور مجازی به سادگی بررسی این است که آیا یک وب سایت پس از خرید هاست اشتراکی یا خرید سرور اختصاصی در هر لحظه در دسترس است یا خیر، در حالی که نظارت از کار افتادگی سایت به طور خاص مدت زمانی را تجزیه و تحلیل میکند که در طی آن یک وب سایت در انجام عملکردهای اساسی خود از جمله ارائه صفحات وب به کاربران ، انجام پرس و جوهای موتور جستجو، پذیرش پیام های ایمیل دریافتی و غیره ناکام است.
به بیان دیگر نظارت بر زمان کار با خرابی سایت یکسان نیست. توضیح تفاوت بین این دو مفهوم ساده است – مانیتورینگ آپتایم عملی است برای بررسی اینکه آیا یک وبسایت در هر لحظه راهاندازی و فعال میباشد، در حالی که نظارت بر خرابی سایت شامل تجزیه و تحلیل مدت زمانی است که یک وبسایت برای انجام وظایف اصلی خود صرف نمیکند.
محاسبه درصد آپ تایم
شما میتوانید زمان کار شبکه خود را با چند ریاضی ساده محاسبه کنید:
24 ساعت در روز * 365 روز در سال = 8760 ساعت در سال
تعداد ساعات راهاندازی شبکه شما در سال ÷ 8760 ساعت در سال x 100 = درصد آپتایم سالانه
به عنوان مثال، اگر شبکه شما در کل یک ساعت در کل سال قطع باشد، به این صورت زمان کارکرد شبکه خود را محاسبه میکنید:
8759 ساعت ÷ 8760 ساعت = 0.99988
0.99988 * 100 = 99.988٪
شما میتوانید از خدمات رایگان یا پولی مانیتورینگ وب سایت برای بررسی زمان کارکرد سرور خود استفاده کنید. یک سرویس مانیتورینگ وب سایت سرورهای شما را ردیابی و آزمایش میکند و در صورت بروز مشکل ممکن است هشدار ارسال کند. علاوه بر بررسی زمان کارکرد شبکه، سرویسهای نظارت جامع برنامههایی با ویژگیهای جامع ارائه میکنند تا کسبوکار شما را در هنگام اختلالات شبکه عملیاتی نگه دارند.
۵ دلیل پایین بودن آپتایم
خرابی شبکه یک معضل بزرگ است، اما حتی بهترین سیستمها نیز با مشکلات پیش بینی نشده مواجه میشوند. به عنوان مثال، قطع برق میتواند باعث خرابی سخت افزاری شود و قابلیت اطمینان شبکه را تهدید کند. در این سناریو، میتوانید با یک منبع تغذیه پشتیبان، زمان کارکرد شبکه خود را افزایش دهید. اما اگر برای این وضعیت برنامه ریزی نکرده اید، ممکن است در انجام اقدامات واکنشی و بازگرداندن شبکه خود به عملکرد عادی با مشکلات بیشتری مواجه شوید.
خرابی شبکه میتواند هزاران دلار در هر دقیقه برای یک کسب و کار هزینه داشته باشد، که نظارت 24/7 شبکه را برای بسیاری از صنایع ضروری میکند. با مانیتوریتگ سرور، میتوانید از کسبوکارتان در برابر خرابیها با تعمیرات شبکه و فناوری اطلاعات دورهای ما محافظت کنید. این کار میتواند به شما کمک کند از قطعی های غیرضروری شبکه جلوگیری کنید و برای زمانی که قطعی بهر دلیل رخ میدهد آماده شوید.
۱. شبکه سرور
قطع شدن شبکه یکی از انواع خرابیها است که عمدتاً از کنترل شما خارج است. وقتی برای ارائه خدماتی مانند اینترنت، تلفن و برق به سایر مشاغل متکی هستید، کنترل نحوه عملکرد سیستم آنها غیرممکن است. خوشبختانه، در بیشتر موارد، شما کنترل افرادی را دارید که برای ارائه این خدمات استخدام میکنید. انجام تحقیق و پرسیدن سوالات قبل از استخدام یک ارائه دهنده میتواند به شما کمک کند بهترین انتخاب را برای کسب و کار خود داشته باشید.
- میانگین زمان آپدیت گزینه های ارائه دهنده خود را بیابید. انتخاب موردی که بالاترین میانگین را دارد، نشانگر خوبی از خدمات ثابت آینده است.
- در مورد قطعی های گذشته و مدت زمان از کار افتادن بپرسید. ارائهدهندهای که به طور متوسط تنها یک قطعی برق در سال داشته باشد، ممکن است گزینه عالی به نظر برسد، اما اگر این قطعی معمولاً چند روز طول بکشد، ممکن است بخواهید به جستجو ادامه دهید.
- استفاده از ارائه دهندگان مختلف برای خدمات مختلف را در نظر بگیرید. ممکن است باعث صرفه جویی در هزینه شما برای بسته بندی خدمات شود، اما داشتن تنها یک سرویس در هر زمان به جای دو یا سه سرویس میتواند تفاوت بزرگی در توانایی شما برای اداره کسب و کار شما ایجاد کند.
۲. اضافه بار سرور
“زمانی که تقاضا بیش از ظرفیت باشد” اضافه بار است. یکی از راههای پاسخدهی بالای سرور، کاهش بار است. قبل از اینکه برنامه را از بین ببرد، بار اضافی را از بین ببرید. وقتی ظرفیت دارید، قبل از انجام هر کاری، خطاها را برگردانید. ظرفیت سرویس خود را محاسبه کنید و مشخص کنید که چه چیزی را میتوانید در سرور برنامه مدیریت کنید و سپس به هر درخواستی که از آن درصد گذشته است یک خطا ارائه دهید.
۳. سخت افزار و نرم افزار
اگر شرکت شما سختافزار یا نرم افزاری قدیمیداشته باشد، میتواند باعث مشکلات فناوری اطلاعات مانند تراکم شبکه جریان ترافیک داده و ناتوانی در اجرای برنامههای پیچیده (که به آخرین سختافزار نیاز دارد) شود. 22 درصد از پاسخ دهندگان ITIC گزارش دادند که “سخت افزار و نرم افزار سرور قدیمی” باعث خرابی سرور آنها شده است.
برای جلوگیری از قطعی های طولانی مدت، به روز نگه داشتن سخت افزار ضروری است.
۴. حملات سایبری
چهارمین علت رایج برای خرابی سرور، اشکالات امنیتی در سیستم عامل سرور است، به طوری که 33 درصد از کاربران گزارش دادند که اشکالات امنیتی باعث از کار افتادن سرورهایشان شده است.
بر اساس نظرسنجی توسط پایگاه ملی آسیب پذیری، آسیب پذیرترین سیستم عاملها Microsoft Windows 2008 و Microsoft Windows 2012 بودند که هر کدام دارای 38 آسیب پذیری بودند و Linux Kernel که دارای 128 آسیب پذیری (24 مورد از شدیدترین آسیب پذیری ها) بوده است.
۵. خطای انسانی
خطای انسانی 22 درصد از خرابی سیستم را تشکیل میدهد. تنها چیزی که لازم است یک انگشت است تا به طور تصادفی یک فایل سیستمیکه باعث از کار افتادن برنامه میشود حذف شود. و حتی بهترین فرد نیز میتواند یک فنجان قهوه را روی سرور شبکه بریزد.
خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که میتوانید برای کاهش احتمال خطای انسانی انجام دهید (مثل اینکه سرور شبکه خود را در جایی نزدیک افرادی که با فنجانهای قهوه راه میروند نگه ندارید):
رویه های عملیاتی سازگار را ایجاد و مستند کنید. اطمینان حاصل کنید که این روشها به راحتی برای کارمندان قابل دسترسی است. اگر شخصی بیش از چند دقیقه طول بکشد تا آنچه را که به دنبال آن است بیابد، به احتمال زیاد سعی میکند آن کار را از حافظه انجام دهد. این امر احتمال خطای انسانی را افزایش میدهد.
آموزشها و مهارت های لازم برای استفاده صحیح از سیستمها و نرم افزارها را به کارکنان ارائه دهید. هنگام معرفی سیستم های جدید یا به روز شده در محل کار، آموزش اهمیت ویژه ای دارد.
کلام آخر
وب رمز میتواند با رفع خرابی سخت افزاری، مدیریت عملکرد شبکه و ارائه نظارت شبانه روزی شبکه از طریق خدمات مرکز عملیات شبکه (NOC) از شبکه شما پشتیبانی کند. با خدمات ما میتوانید زمان قطعی شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و رضایت مشتری بهینه را حفظ کنید. از آنجایی که تیم مدیریت فناوری اطلاعات ما مسائل مربوط به شبکه شما را مدیریت میکند، کارکنان شما میتوانند در کاری که به بهترین شکل انجام میدهند بهره وری بیشتری داشته باشند. همچنین میتوانید با خدمات ردیابی بیدرنگ ما از آنچه در شبکهتان میگذرد بهروز باشید.